Sara Schrijft – Boekmarketing 1: Facebook en Twitter

 Beste lezer,Ik ga meer uitleg geven over mijn boekmarketing in de volgende weken. Vijf weken lang zal ik jullie meer vertellen hoe ik de promotie stap voor stap heb aangepakt. En natuurlijk vertel ik jullie wat het resultaat is van mijn pogingen.

Ik moet zelf heel veel doen aan promotie omdat mijn uitgever werkt volgens het Printing on demand systeem. Het boek wordt pas gedrukt als het effectief besteld wordt. Hierdoor ligt het boek ook niet in de boekhandels. Het boek is wel te bestellen in de boekhandels. Dus zodra jij een bestelling plaats wordt mijn boek gedrukt.  In de column van vandaag bespreek ik de sociale media Facebook en Twitter.

Facebook

Ik ben al jarenlang privé actief op Facebook. Toen mijn boek verscheen, heb ik een pagina aangemaakt voor het boek gelinkt aan mijn profiel. Hierop heb ik gepost toen het boek verscheen. Ook werd hierop vermeld welke organisaties mijn boek ondersteunen.

Ik heb Facebook ook gebruikt tijdens het uitgeefproces. Voor mijn uitgever Boekscout.nl moest ik email adressen geven van vrienden die dan een promotiemailing kregen. Hiervoor heb ik vrienden op Facebook gevraagd of ik hun email adres mag gebruiken.

Het effect van Facebook was goed voor mijn boek. Mijn posts krijgen veel likes. Ik heb geleerd dat mensen het cool vinden als je een boek geschreven hebt. Veel vrienden wisten het niet dat ik aan het schrijven was, en waren super verrast. Ik zou Facebook ook gebruiken voor mijn volgend boek.

Twitter

Nadat ik Facebook aangemaakt had, was het tijd om mij te storten op een ander sociaal media kanaal. Ik las in een artikel dat Twitter ook veel gebruikt wordt door schrijvers. Dus heb ik een Twitter account aangemaakt en heb ik gelezen hoe je een succesvol profiel aanmaakt. Daarna ben ik andere mensen gaan volgen zoals schrijvers, uitgeverijen, boekenbloggers en lezers. Dit nam flink wat tijd in beslag.

Vervolgens heb ik ideeën verzamelt voor mijn eigen tweets. Die gaan over het schrijven van mijn boek, het verschijnen van mijn boek en ook quotes. Regelmatig zet ik een tweet online, ik probeer dit ongeveer drie à vier keer per dag te doen. Bovendien reageer ik ook op tweets die andere mensen zetten en retweet ik deze. Zo kan ik een relatie opbouwen met mensen. Hierdoor hoop ik op een grotere verkoop van mijn boek. Bovendien wil ik zo meer volgers krijgen voor mijn volgend boek. Elke dag krijg ik wel minstens een nieuwe volger.

Er kruipt wel veel tijd in Twitter, maar dat vind ik leuk. Ik kijk wel vijf keer per dag naar de tweets op Twitter. Hierdoor krijg ik natuurlijk wel minder tijd om te schrijven. Ik zou Twitter ook gebruiken voor mijn volgend boek. Het is gewoon te leuk. Door Twitter heb ik een paar boeken verkocht, maar mijn fanbase groeit nog. Dus voor het tweede boek zal Twitter interessanter zijn, denk ik.

Door andere schrijvers te volgen kom ik ook te weten wanneer deze een nieuw boek publiceren. Zo weet ik dat ik een nieuw boek kan kopen. Door experts in de boekmarketing te volgen kom ik ook meer te weten daarover. Ze posten namelijk regelmatig een nieuw artikel met tips. En als ik heel eerlijk moet zijn, dan kan ik geen dag zonder Twitter. Elke ochtend en elke avond ben ik online en kijk wat er gepost wordt. En ook ’s middags ben ik wel eens actief.

Ik hoop dat jullie wat meer geleerd hebben over twee delen marketing. Ik vind het in elk geval heel leuk om mijn ervaringen te delen.