Sara Schrijft: Promotie

 Zoals in mijn vorige column aangegeven, had ik een schrijfpauze nodig na camp nanowrimo. Ik stortte mij dus volledig op de marketing van mijn boek “Vlinder uit Cocon”. Ook tussen het schrijven door had ik behoefte aan een pauze. Ik heb ook nekpijn gekregen naast de hernia in mijn rug. Door de pijn kon ik niet uren aan een stuk schrijven. Hoewel het schrijven mij helpt om niet te veel aan mijn gezondheidsproblemen te denken.

Boekenblogs

Al surfend op het internet heb ik nog een heel deel boekenblogs gevonden. Ik heb de sites zowel met google alsook met Twitter opgezocht. Vervolgens heb ik een lijst gemaakt met de contactgegevens. Ik heb een email opgesteld met de vraag of ze geïnteresseerd waren in een gastblog van mij of dat ze zelf een stukje wilden schrijven over mijn boek. Op gibbletsboekenblog is er zo een artikel verschenen over mijn boek. Hiervoor heb ik een vragenlijst ingevuld, die dan verwerkt werd in een artikel.  Ook heb ik boekenvlogs gecontacteerd. Dit zijn kanalen op YouTube waarop filmpjes komen over boeken. Dit was geen succes want de meeste vloggers zijn engelstalig. Blijkbaar is dit concept nog niet bekend op de Nederlandse markt.

Boekenwinkels

Ik besloot om de boekenwinkels nog eens te contacteren om mijn boek te promoten. Van mijn uitgever heb ik een handleiding gekregen hoe ik dit het beste kan doen. Ik heb deze handleiding stap voor stap gevolgd. Ik heb ook zelf een nieuwe flyer ontworpen voor mijn boek. Deze stuurde ik met mijn email mee. Misschien konden de handelaars deze in hun winkel leggen? Een aantal handelaars waren bereid om te helpen. Anderen zeiden dan weer dat ze niet met boekscout.nl samenwerken. Ik vond het ontwerpen van de flyer heel leuk.

Chocoladecafes

Ik begon na te denken over wat ik fijn vind tijdens het lezen van een boek. Ik eet graag chocolade bij het lezen van een boek. Dus besloot ik om op zoek te gaan naar chocoladecafes. Ik vroeg hen of het mogelijk was om wat flyers neer te leggen. Dit werd maar al te graag gedaan door de eigenaars. Ik vond zelfs iemand die dezelfde mening had al ik: bij een ged boek hoort een kop koffie en chocolade. Heel leuk. Ook heb ik nog een aantal koffiehuizen gecontacteerd.  De meeste flyers heb ik met de post verstuurd. De mensen zijn namelijk niet bereid om deze zelf uit te printen.

Musea en wellness

Ik heb een aantal musea gecontacteerd om samen te werken aan de promotie. Maar dit bleek geen succes. Toen ik een dagje ging ontspannen in de wellness zag ik veel mensen daar lezen. Terug thuis besloot ik om wellnesscentra te contacteren voor promotie van mijn boek. Dit was wel een succes. De flyers worden verspreid en er is zelfs een wellnesscentrum dat een winactie wil organiseren voor mijn boek.